Lidlauki Latvijā

Cik Latvijas lidostas un lidlaukus Tu vari nosaukt? Runājot par šo tēmu kā pirmā un varbūt pat vienīgā prātā nāk starptautiskā lidosta “Rīga”. Tomēr, saskaņā ar valsts aģentūras “Civilās aviācijas aģentūra” (CAA) tīmekļa vietnē pieejamo informāciju, Latvijā ir 15 sertificēti civilās aviācijas lidlauki. Jau šis skaitlis priekš Latvijas šķiet liels, bet ar to nav viss, izrādās, ka atrodami vēl ap 50 lidlaukiem, kas nav sertificēti. Rakstā apskatīsim sertificētos lidlaukus un arī vienu no tiem, kas nav saņēmuši sertifikāciju.

Sertificētie lidlauki un lidostas

Starptautiskā lidosta “Rīga” (RIX)

Atrašanās vieta: Lidosta “Rīga” 10/1, Mārupes novads, LV-1053

Lidostas ēka tika uzbūvēta  1974. gada oktobrī un lidojumi tika veikti tikai Padomju Savienības teritorijā. Toreiz tā bija “Aeroflot” daļa un visi gūtie ienākumi tika nosūtīti uz centrāli Maskavā un sadalīti tās filiālēm. Pēc Latvijas Republikas neatkarības atjaunošanas  bijusī Rīgas „Aeroflot” filiāle tika sadalīta trīs uzņēmumos, izveidojot – „Latvijas Gaisa satiksme”, aviosabiedrību „Latvijas Aviolīnijas”, kā arī valsts lidostu uzņēmumu „Rīga”, kura sastāvā bija starptautiskā lidosta „Rīga”, „Liepāja” un „Daugavpils”.

Sākot ar deviņdesmitajiem gadiem lidostā veikti dažādi modernizācijas pasākumi (tostarp datorizēta biļešu un bagāžas reģistrācijas sistēmas), skrejceļa atjaunošanas darbi, uzbūvēta piebūve un jauna atlidošanas zona, uzlabots tās tehniskais parks kā arī izveidota jauna autostāvvieta.

Lidosta ir nemitīgi turpinājusi attīstīties un paplašināties, un palielināt galamērķu skaitu. 1994. gadā no RIX varēja aizlidot uz 20 tiešajiem galamērķiem, tolaik šeit darbojās 18 aviokompānijas. Attīstība šajā jomā ir ievērības vērta, jo 2019. gada vasaras sezonā piedāvāto tiešo galamērķu skaits sasniedza 106, ko nodrošina 19 aviokompānijas. 2018. gadā tika apkalpoti 7,06 miljoni pasažieru, kas  turpat par 16%  pārsniedz 2017. gada rādītājus. Tāpat 2019. gada pirmajos trīs mēnešos tika apkalpoti 1,3 miljoni pasažieru, kas ir par 7% vairāk salīdzinājuma ar šo periodu 2018. gadā.

Tehniskie dati: skrejceļa garums 3200 m, platums 45 m.

Avots: Starptautiskā lidosta “Rīga” tīmekļa vietne.


Starptautiskā lidosta “Liepāja”

Atrašanās vieta: Lidostas iela 8, Grobiņas pagasts, LV-3430

Šis lidlauks tika izveidots 1940. gadā kā Liepājas kara lidlauks, bet 1960. gadā tas tika nodots civilajai aviācijai un šādiem mērķiem tiek izmantots aizvien. Veiksmīgi piesaistot Eiropas Savienības līdzekļus, 2014. gadā lidostā tika veikti nozīmīgas rekonstrukcijas darbi, kas noslēdzās 2016. gada maijā. 2017. gada pavasarī lidosta saņēma atbilstošos sertifikātus, kas ļāva uzsākt regulāru komercreisu īstenošanu. Ir pieejami regulāri lidojumi starp Liepāju un Rīgu. Lidojuma ilgums ir aptuveni 40 minūtes.

Tehniskie dati: Skrejceļa garums 2002 metri (m), platums 40 m.

Avots: Starptautiskās lidostas “Liepāja” tīmekļa vietne.

Ventspils Lidosta

Atrašānās vieta: Ganību iela 103, Ventspils, LV-3601

Ventspils lidlauks tika izveidots pirms Otrā pasaules kara, bet, savukārt, lidosta tika uzbūvēta 1975. gadā. Politisku motīvu dēļ, tās darbība tika pārtraukta 1983. gadā. 1997. gadā tika uzsākti lidostas atjaunošanas darbi, bet 2003. gadā uzcelts tās pasažieru terminālis. Papildus pamatdarbību veikšanai, kā gaisa kuģu un pasažieru apkalpošanai, lidostas teritorijā reizēm tiek īstenoti arī dažādi aizraujoši pasākumi, piemēram, kā Nacionālo bruņoto spēku gaisa kuģu demonstrēšana vai ātrāko un skaļāko auto sacīkstes.

Tehniskie dati: Skrejceļa garums 1298 m, platums 32 m.

Avots: “Venspils lidosta” tīmekļa vietne.

Lidlauks “Cēsis”

Atrašanās vieta: “Lidlauks”, Priekuļu pagasts, Priekuļu novads, LV-4101

Šo vispārējās aviācijas lidlauku var izmantot gaisa kuģi kuru maksimālā pacelšanās masa nepārsniedz 5700 kilogramus. Tas paredzēts vispārējās aviācijas lidojumiem un arī speciālo aviācijas darba lidojumu īstenošanai.

Avots: “Mežu īpašnieku knosultatīvā centra” tīmekļa vietne.

Ikšķiles lidlauks

Atrašanās vieta: “Daugaviņas”, Tīnūžu pagasts, Ikšķiles novads, LV-5052

Šis ir privāts vispārējās aviācijas lidlauks, kas tika izveidots 1993. gadā. 2006. gadā, pēc mācību lidmašīnas traģiskās avarēšanas, kas nokrita privātmāju tuvumā tika mainīts skrejceļa virziens.

Tehniskie dati: skrejceļš ir 600 m garš un 20 m plats ar zāles segumu.

Limbažu lidlauks

Atrašanās vieta: “Atvari”, Vidrižu pagasts, Limbažu novads, LV-4013

Par Limbažu lidlauku to sauc kopš 2011. gada, iepriekš tā nosaukums bija “Langaču” lidlauks. Tas tika izveidots vēl padomju gados un tika izmantots lauksaimniecības vajadzībām. Pēc neatkarības atgūšanas tas nonāca Aizsardzības ministrijas rīcībā, ko tā vēlāk nodeva Limbažu pagasta īpašumā. Kopš 2000. gada tas ir privātīpašumā un atbilstoši 2006. gada iegūtajai sertifikācija ir izmantojams mazajai aviācijai. Jāpiemin, ka šajā lidlaukā iespējams gūt asākas izjūtas, izmēģinot iespēju izlēkt ar izpletni.

Tehniskie dati: sertificētais skrejceļš ir 712 m garš un 30 m plats ar zāles segumu; nesertificētais skrejceļš ir 400 m garš 20 m plats ar asfalta segumu.

Ādažu lidlauks

Atrašanās vieta: “Lidlauki”, Eimuri, Ādažu novads, LV-2164

Lidlauku nolēma izveidot 1973. gada kolhoza “Ādaži” kopsapulcē. Tā kā tas bija paredzēts lauksaimniecības nozares vajadzībām, tā izbūve tik veikta īsā laika periodā un līdzekļi netika taupīti. Skrejceļa garums bija 450 m, bet platums 20 m. 2003. gadā šis lidlauks nonāca privātpersonu īpašumā, kas veica dažādus atjaunošanas un uzlabošanas darbus kā arī sertificēšanu, kas atbilst Eiropas Savienības prasībām. Šis ir vispārējās aviācijas lidlauks, kas paredzēts gaisa kuģiem ar maksimālo pacelšanos masu līdz 5700 kg. Šo lidlauku var izmantot arī ekskursijām, demonstrāciju un privātajiem lidojumiem.

Tehniskie dati: skrejceļa garums 590 m, platums 15 m.

Avots: Lidlauks “Ādaži” tīmekļa vietne.

Lidlauks Jūrmalā – Jurmala Airport

Atrašanās vieta: Lidosta “Jūrmala”, Smārdes pagasts, Engures novads, LV-3129

Pirmās ziņas par šo nu jau bijušo armijas lidlauku ir atrodamas sākot ar 1939. gadu. Līdz pat Padomju Savienības sabrukumam šis TUKUMA lidlauks tika izmantots militārām vajadzībām. 1993. gada aprīlī to pameta pēdējie padomju spēki, atstājot to un tam piederošās ēkas izdemolētas. Periodā no 2005. līdz 2012. gadam veikti dažādi lidlauka renovācijas un uzlabošanas darbi. Lidostas termināla izbūve tika pabeigta 2010. gadā.

Tehniskie dati: Skrejceļš ir 2502 m garš un 45 m plats.

Avots: “Jurmala Airport” tīmekļa vietne.

Vispārējās aviācijas helikopteru lidlauki

Augstāk minētie lidlauki ir vispārējās aviācijas lidlauki, bet pārējie septiņi no CAA reģistrētajiem lidlaukiem ir tieši vispārējās aviācijas helikopteru lidlauki:

Baltijas Helikopters
Atrašanās vieta: Industriālais parks Nākotne, Glūdas pagasts, Jelgavas novads, LV-3040

Centra Jaunzemji
Atrašanās vieta: Nākotne, Glūdas pagasts, Jelgavas novads, LV-3040

M Sola
Atrašanās vieta: “M Sola”, Dzelmes, Jumpravas pagasts, Lielvārdes novads, LV-5022

Ludza AVP
Atrašanās vieta: „Jaunsmilgas”, Isnaudas pagasts, Ludzas novads, LV-5701

Čiekuri
Atrašanās vieta: Kalna Dzīšļi”, Vestienas pagasts, Madonas novads, LV-4855

Old City Heliport
Atrašanās vieta: SIA „Rīgas Pasažieru Termināls”, Eksporta iela 3a, Rīga, LV-1010

Klauģu Muiža
Atrašanās vieta: “Klauģulejas”, Mārcienas pagasts, Madonas novads, LV-4852

Nesertificētie lidlauki

Kā izrādās Latvijas teritorija papildus sertificētajiem lidlaukiem ir vēl ap 50, kas nav saņēmuši tos un agrāk bijuši vēl vairāk. Interesants šķita fakts, ka šajā kategorija ietilpst arī labi zināmais “Spilves lidlauks”, tādēļ  apskatīsim to sīkāk.

“Lidlauks Spilve”

Atrašanās vieta: Daugavgrīvas iela 140, Rīga, LV-1007

Periodā no 1928. gada līdz 1940. gadam šo sauca par Spilves Gaisa ostu vai Rīgas gaisa ostu. Interesants ir fakts, ka tagad bez sertifikācijas esošais lidlauks, līdz lidostas “Rīga” atklāšanai 1975. gadā,  bija Rīgas galvenā lidosta un tā nosaukums bija “Rīgas Centrālā lidosta”. Mūsdienās lidlaukā pamatā tiek veikti privātie lidojumi un pilotu skolu treniņu lidojumi.

2018. gada beigās lidlauka tīmekļa vietnē tika ievietot ziņa, ka vecais lidlauka nodibinājums ir likvidēšanas procesā un tā vietā  būs nodibinājums “Lidosta Spilve”, kas darbojoties jau aptuveni gadu. Šāds solis īstenots, jo veco nodibinājumu izveidoja Rīgas Dome, kas ar laiku sapratusi, ka tas īsti nav pašvaldības lauciņš, tādēļ pie jaunā nodibinājuma strādā uzņēmumi un privātpersonas. Tika arī ziņots, ka noris darbs pie dokumentu sakārtošanas un, ka 2019. gada pirmajā ceturksnī tiks iesniegts pieteikums, lai veiktu lidlauka sertifikāciju.

Tehniskie dati: skrejceļš ir 1000 m garš un 23 m plats.

Avots: tīmekļa vietne “Lidlauks Spilve”

1 Comment

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *