Aviokompānijas

Aviokompānijas ir valstu karogu nesēji pasaulē un ar tām lepojas. Saskaņā ar vadošā digitālās informācijas par lidojumiem sniedzēja “Official Aviation Guide”, pasaulē ir ap 900 darbojošos aviokompāniju, šajā rakstā apskatīsim īsumā lielākās aviokompānijas.

“AirBaltic”

Par “AirBaltic” mēs diezgan daudz zinām – tas ir uzņēmums ar kuru lepojamies, ka mums Latvijā pašiem ir sava lidsabiedrība, bet vienlaikus zinām, ka šis uzņēmums Latvijas valstij nebūt nav tas izdevīgākais, jo Latvijas valsts jau vairakkārt ir to glābusi. Šis ir mans tāds sākotnējais spriedums, pirms esmu iedziļinājies šajā tēmā dziļāk.

“AirBaltic” jeb AS “Air Baltic Corporation” ir Latvijas nacionālā lidsabiedrība. Mums pašiem to gribētos saukt par pasaules punktuālāko aviosabiedrību (šo faktu vēl pārbaudīsim). AirBaltic ir bāzēta starptautiskajā lidostā “Rīga”. Kopš 2016. gada aprīļa airBaltic atrodas arī Igaunijā. Šobrīd uzņēmuma izpilddirektors ir Martins Gauss.

“AirBaltic” ir kaut kas pa vidus starp tradicionālo aviosabiedrību un zemo izmaksu aviokompāniju. Šajā ziņā biznesa modelis iemieso abas. Cenas dārgas, bet par bagāžas izmēriem piekasās tāpat kā lētās lidsabiedrības. Tūkstošgades pirmajā desmitgadē, kad bija treknie gadi, “AirBaltic” piedzīvota strauju izaugsmi. Ņemot vērā, ka trekni dzīvoja, nespēja pietiekoši ātri reaģēt uz finanšu krīzi, tāpēc sekoja finansiālas grūtības un pat bankrota draudi. Rezultātā tika ieguldīta nodokļu maksātāju nauda, un lidsabiedrību pārņēma valsts īpašumā. Prieks, ka atbalsts bija vietā, un nu aviokompānija atkal piedzīvo strauju izaugsmi un paplašināšanos, bet ceram, ka kaut ko ir mācījušies no pagātnes un tik drīz jauni bankrota draudi netiks novēroti.
Pavisam nesenā pagātnē ar “AirBaltic” vadību saistījās dažādi skandāli, bet tagad tie ir norimuši.

2015. gadā “AirBaltic” veidoja aptuveni 1,5 % no Latvijas iekšzemes kopprodukta, kas ir ļoti ievērojams skaitlis. Kompānijas apgrozījums 2017. gadā sasniedza 347,7 miljonus EUR.

Alitalia

“Alitalia” ir Itālijas aviokompānija, kas savu pirmo lidojumu veica 1947. gada 5. maijā maršrutā Turīna- Roma – Katānija. Tās pirmais starptautiskais reiss notika pāris mēnešus vēlāk no Romas uz Oslo. 1960. gadā tā bija oficiālā Romas Olimpisko spēļu aviokompānija un līdz ar to pirmo reizi tās pastāvēšanas vēsture pārvadāja 1 miljonu pasažieru gada laikā. 1997. gadā gaisa kuģī lidojuma laikā pasaulē nāca meitenīte Maija. Veiksmīgas sagadīšanās kārtā starp pasažieriem bija arī itāļu ginekologs, kas palīdzēja pieņemt dzemdības.

Kopš 2015. gadā 49% kompānijas kapitālieguldījumu nāk no “Etihad Airways”, kas lido zem Apvienoto Arābu Emirātu karoga.

Air Malta

Air Malta”, kā jau nosaukums liek nojaust, tika izveidota Maltā. Lidojumi tika uzsākti 1974. gada 1.aprīlī uz septiņiem galamērķiem: Londonu, Birmingemu, Mančestru, Romu, Frankfurti, Parīzi un Tripoli. Aviokompānija uzskatāma par drošu, tās vēsturē nav neviena letāla negadījuma. Tomēr, divas reizes tās pastāvēšanas vēsturē, tā ir cietusi no uzbrukumiem. 1981. gada oktobrī pēc nosēšanās Ēģiptē eksplodēja divi spridzekļi, ievainojot četrus pasažierus. Savukārt 1997. gada 9. jūnijā tās lidmašīnu, kas bija ceļā no Maltas uz Stambulu, nolaupīja divi turku izcelsmes vīrieši. Tie šādi mēģināja panākt ieslodzītā atbrīvošanu, kas bija sašāvis pāvestu Jāni Pāvilu II. Šī sāga noslēdzās Vācijā, kad nolaupītāji padevās, pateicoties Vācijas spēku vadītajām sarunām. Par laimi neviens no pasažieriem un lidmašīnas apkalpes necieta.

“British Airways”

“British Airways” ir izveidojusies no kompānijas “Aircraft Transport and Travel Limited”, kas pasaulē pirmā uzsāka regulārus ikdienas reisus starp Londonu un Parīzi 1919. gada 25. augustā. Kompānija ir nemitīgi strādājusi pie attīstības un plašsaziņas līdzekļos tiek dēvēta par pasaules iemīļotāko aviokompāniju.

2010. gada 29. jūnijā šī kompānija parakstīja apvienošanās plānu ar Spānijas aviokompāniju “Iberia”. Apvienošanās tika pabeigta 2011. gada 21. janvārī, kā rezultātā tika izveidota “International Airlines Group” (IAG). Šajā Spānijā reģistrētajā kompānijā ietilpst vēl arī “Aer Lingus”, “Vueling” and “LEVEL” aviokompānijas un tā ir vien no pasaulē lielākajām aviokompāniju grupām ar kopumā 573 gaisa kuģiem, kas pārvadā 113 miljonus pasažieru ik gadu uz 268 galamērķiem.

2018. gadā aviokompāniju piemeklēja pamatīgas nedienas, jo atklājās, ka dati, tostarp kredītkaršu informācija, par aptuveni 185 000 tās klientiem ir nonākušas hakeru rokās.

Iberia

“Iberia” tika izveidota Spānijā 1927. gadā un mūsdienās ietilpst augstāk minētajā IAG grupā. Šī apvienība ieņēmumu ziņā ir trešā lielākā aviokompānija pasaulē. “Iberia” aviokompānija ir starp vadošajām, kas piedāvā lidojumus starp Eiropu un Latīņameriku. Kopumā tās piedāvājumā ir lidojumu iz 135 galamērķiem 47 pasaules valstīs.

Virgin Atlantic

“Virgin Atlantic” ir britu aviokompānija, ko 1984. gadā aizsāka pasaulē labi zināmais Ričards Brensons, ar mērķi izveidot tādu aviokompāniju kurai rūp tās klienti. Savu pirmo lidojumu viņš izpārdeva pavisam netradicionālā veidā. Viņa lidojums no Puertoriko tika atcelts. Tā vietā, lai gaidītu nākamo lidojumu, viņš noīrēja lidmašīnu, staigāja apkārt pa lidostu ar uzrakstu rokās, piedāvājot pasažieriem lidojumu par 39 dolāriem. Šis atgadījums kalpoja par aizsākumu nu jau labi zināmajai “Virgin Atlantic”.

R. Brensons ir zināms kā lielisks uzņēmējs, kas izcēlies ar savu īpašo pieeju biznesam, investors un autors. Pieminēšanas vērts ir fakts, ka zaudējot derībās aviokompānijas “Air Asia” vadītājam, par to kura F1 komanda finišēs pirmā Grand Prix Abu Dabi, viņam nācās saposties kā lidmašīnas stjuartei un apkalpot pasažierus lidojuma laikā no Pērtas (Austrālijā) uz Kualalumpurai (Malaizijā).

Lufthansa

“Lufthansa”  aizsākumi meklējumi Vācijā 1926. gadā, kad pirmos lidojumus nelielās un atvērtās lidmašīnās ziemas laikā varēja “izbaudīt” pirmie pasažieri. Tās pirmsākumi nav salīdzināmi ar mūsdienu ērtajām un drošajām lidmašīnām. Šī kompānija ir viena no piecām “Star Alliance” dibinātājām, kas ir pasaules lielākā aviokompāniju apvienība ko dibināja 1997. gadā.

Vērā ņemams fakts ir tas, ka “Lufthansa” bija pirmā aviokompānija pasaulē, kas 2011. gadā izmēģināja izmantot biodegvielu ikdienas reisos starp Frankfurti un Hamburgu.

Ryanair

“Ryanair” tika dibināta 1984. gadā Lielbritānijā ar pamatkapitālu tieši viena mārciņa un nu  ir kļuvusi par Eiropas lielāko aviokompāniju. 2017. gadā tā kļuva par pirmo Eiropas kompāniju, kas ir pārvadājusi vairāk kā miljardu pasažieru.

Šo aviokompāniju ik pa laikam gan piemeklē dažādi skandāli gan saistība ar to pasažieru savdabīgo uzvedību, gan arī  ar pašas aviokompānijas neizdarībām attiecībā uz lidmašīnu tīrību, attieksmi pret klientiem un, protams, personāla streiki.

Air France – KLM”

“Air France – KLM” radās 2004. gadā kad apvienojās “Air France” un Nīderlandes “KLM”. Pirmā no šī salikuma kompānijām tika dibināta 1933. gadā kad apvienojās piecas dažādas Francijas aviokompānijas.  2004. gada novembrī šī kompānija bija lielākā aviokompānija Eiropā, tās tirgus daļa bija 25,5%.

Savukārt, “KLM” tika izveidota 1919. gadā, tās pilnais nosaukums bija “Koninklijke Luchtvaartmaatschappij for The Netherlands and Colonies”. Pirmie šīs aviokompānijas lidojumi 1920. gadā notika starp Amsterdamu un Londonu. 1921. gadā galamērķu sarakstu papildināja Roterdama, Brisele, Parīze, Londona, Brēmene, Kopenhāgena un Malme. Pēc pāris gadiem tā jau veica starpkontinentālos lidojumus. Aviokompānija ir turpinājusi attīstīties un paplašināt savu lidojumu klāstu.

Interesants ir fakts, ka Nīderlandes karalis Viljams Aleksandrs pēdējos 20 gadus divas reizes mēnesī ir strādājis par pilotu šajā aviokompānijā. Viņš šo pusslodzes darbu apzīmē kā “relaksējošu hobiju”.

“SAS”

“SAS” jeb “Skandināvijas Aviokompāniju sistēma” nes pasaulē Zviedrijas, Norvēģijas un Dānijas valstu karogus. Kompānija tika dibināta 1946. gada 1. augustā kad šo trīs valstu aviokompānijas izveidoja konsorciju, 1951. gadā tās apvienojās zem viena nosaukuma,  tādējādi izveidojot “SAS.” 1997. gadā šīs bija viena no apvienības “Star Alliance” dibinātājām. 2017. gadā pārvadāto pasažieru un ieņēmumu ziņā tā bija astotā lielākā Eiropas aviokompānija.

Aviokompānijas darbinieki ik pa laikam izpauž savu neapmierinātību streikojot. Liels streiks tika uzsākts 2019. gada 26. Aprīlī, vairāk kā 1400 no tās Dānijas, Norvēģijas un Zviedrijas pilotiem neieradās darbā nedēļu. Tika atcelti vairāk kā 4000 reisu, bet daudzi aizkavējās vai tika pārcelti, tādējādi ietekmējot aptuveni 380 000 ceļotājus. Pilotus neapmierināja pārslogotais darba grafiks kā arī tika pieprasīts palielināt algas par 13%. Sarunu rezultātā algas tika palielinātas par 3,5 % un solīts, ka darba apstākļi un grafiki tiks uzlaboti.

Norwegian

“Norwegian” tika dibināta 1993. gadā Oslo, Norvēģijā un pašlaik ir piektā lielākā zemo cenu aviokompānija pasaulē, kas piedāvā lidojumus uz 150 dažādiem galamērķiem Eiropā, Ziemeļamerikā, Tuvajos Austrumos, Āzijā, Karību Jūras valstīs un Ziemeļāfrikā.

Šīs aviokompānijas lidmašīnas tiek dēvētas par “sarkanajiem deguniem”, jo to priekšējā daļa ir krāsota sarkanā krāsā. Uz lidmašīnu astēm ir attēloti slavenu un iedvesmojošu cilvēku portreti. Šī kompānijas veiktie transatlantiskie lidojumi ir atdzīti par degvielas patēriņa ziņā visefektīvākajiem.

Neskatoties uz tās labajiem rādītājiem, kompānijai neklājas viegli finanšu ziņā, ko pasliktinājuši 2018. veiktie apjomīgie lidaparātu iepirkumi un augstās degvielas cenas.

Aegean Airlines

“Aegean Airlines” tika dibināta 1987. gadā Grieķijā kā VIP/biznesa klases kompānija un toreiz to sauca “Aegean Aviation” (tagadējo nosaukumu ieguva 1999. gada martā). 1992. gadā tā kļuva par pirmo privāto sertificēto aviolīniju Grieķijā. 2005. gadā tā kļūst par “Lufthansa” partneri, kas pasažieriem nodrošina ērtus savienotos lidojumus un citu guvumus.

Šī ir augoša kompānija, kas aizvien papildina savu galamērķu sarakstu, tajā pašā laikā saglabājot augstus sniegto pakalpojumu standartus. Šī aviokompānija astoņus gadus pēc kārtas ir tikusi atdzīta par labāko Eiropas reģionālo aviokompāniju.

“Finnair”

Kompānija tika dibināta 1923. gada 1. novembrī ar nosaukumu “Aero” un šodien ir viena no vecākajām aviolīnijām pasaulē, kas aizvien veic savu darbību. Oficiālā vārda maiņa uz “Finnair” tika veikta 1968. gadā, kaut gan mārketinga nolūkiem šis nosaukums jau tika izmantots 15 gadus pirms tam. Pa šiem gadiem tā ir izaugsi no mazas aviokompānijas, kas sākotnēji  pārsvarā veica pasta pārvadājumus no Helsinkiem uz Tallinu līdz nozīmīgam starptautiskam spēlētājam.

Otrā pasaules kara laikā tā nonāca militārā kontrolē, bet pēc kara, 1946. gadā, Somijas valdība pārņēma lielāko daļu uzņēmuma, kas iepriekš bija privātuzņēmumus. Šī bija pirmā Rietumu aviokompānija, kas atvēra jaunu maršrutu uz Maskavu pēc kara beigām, tas notika 1956. gadā.

Šī ir viena no drošākajām pasaules aviolīnijām, tās darbības vēsturē pēdējais letālais negadījums notika 1963. gadā. 2018. gadā tā ierindojās sestajā vietā pasaules drošāko aviolīniju sarakstā.

“Blue Air”

“Blue Air”ir lielākā Rumānijas lidsabiedrība pēc pārvadāto pasažieru skaita. Tā dibināta salīdzinoši nesen- 2004. gadā. Tomēr vēl pirms pāris gadiem to kopējais lidmašīnu vecums ierindoja to ceturtajā vietā pasaulē starp aviokompānijām ar vecāko floti.

Tās piedāvājumā ir lidojumi uz 57 galamērķiem. Kompānija ir augoša, to apliecina dati par pasažieru plūsmas pieaugumu. 2017. gadā tika pārvadāts par 40% vairāk pasažieru, salīdzinot ar iepriekšējo gadu.

“Aeroflot”

Šī aviokompānija ir DOBROLET pēctece, kas tika dibināta 1923. gada 17. martā Krievijā, ar mērķi attīstīt valsts civilo aviāciju tā, lai tā sniegtu atbalstu nacionālajai ekonomikai. Periodā pēc Pirmās pasaules kara Eiropā  palielinājās aviācijas nozīme civilo mērķu īstenošanai, kā pasažieru, kravu un pasta pārvadāšanai. Arī šī aviokompānija ar to nodarbojās un veica arī transnacionālos lidojumus, kam bieži vien tika izmantotas pielāgotas kara lidmašīnas. 1980. gadā “Aeroflot” bija galvenā Maskavas Olimpisko spēļu aviokompānija. Pēc PSRS sabrukuma kompānija tika pārdēvēta no “Aeroflot Padomju aviolīnija” uz “Aeroflot Krievijas starptautiskā aviolīnija”.

“Ukraine International Airlines”

Ukrainas aviokompānija tika dibināta 1992. gada rudenī un pirmais lidojums notika no Kijevas uz Londonu. 1996. gadā, investējot vairākus miljonus dolāru,  par kompānijas līdzīpašniekiem kļuva “Austrian Airlines” un “Swissair” un 2000. gadā pievienojās arī Eiropas Rekonstrukcijas un attīstības banka. Tā veic gan iekšzemes lidojumus, gan arī piedāvā iespēju nokļūt uz vairākiem galamērķiem Eiropā, Tuvajos Austrumos, Ziemeļamerikā un Āzijā. Kompānija ir rūpīgi strādājusi pie attīstības, 2013. gadā tās lidojumu plūsma palielinājās par 60%. 2015. gadā kompāniju skāra aizliegums izpildīt lidojumus uz galamērķiem Krievijā, kas bija kā atbilde tam, ka Ukrainas valdība bija aizliegusi lidmašīnām no Krievijas ielidot Ukrainā. 2019. gads ir otrais pēc kārtas, kad kompānija piedzīvo finansiālus zaudējumus, neskatoties uz to, ka pasažieru skaits turpina pieaugt.

“Volotea”

“Volotea” ir zemo cenu aviolīnija, kas dibināta 2011. gadā Spānijā. Tā ir aviolīnija, kas fokusējas uz lidojumiem starp vairāk kā 80 vidēji lielām un mazām pilsētām 13 Eiropas valstīs un kopumā ir pārvadājusi vairāk nekā 20 miljonus pasažieru. Tā ir augoša kompānija, ar mērķi pārvadāt 7,5 miljonus pasažieru 2019. gadā.  2018. gadā tā sniedz darba vietas ap 1000 cilvēkiem, bet 2019. gadā tika radītas vēl 200 jaunas. 2017. gadā “Volotea” saņēma “TripAdvisor” balvu “Ceļotāju izvēle 2017” kā labākā aviokompānija, kas bāzēta Francijā, Itālijā un Spānijā  Eiropas Reģionālo zemo cenu kompāniju kategorijā.

“Icelandair”

2017. gadā “Icelandair” svinēja savu 80 gadu pastāvēšanas gadadienu. Šīs aviokompānijas priekštece ir “Flugfélag Akureyrar”, kas tika dibināta Īslandes ziemeļos 1937. gadā. “Icelandair” ir Starptautiskās gaisa transporta asociācijas, Eiropas Aviosabiedrību asociācijas un Lidojumu drošības nodibinājuma locekle.

“Belavia Belarusian Airlines”

Šī Baltkrievijas aviokompānija ir dibināta 1996. gada 5. martā un tās galvenā mītne ir Minskā. Tā izveidota uz Baltkrievijas Civilās aviācijas asociācijas bāzes, kas savukārt tika dibināta jau 1933. gadā. Kompānijas rīcībā ir 26 lidaparāti, ar kuriem tiek piedāvāti lidojumi uz 52 galamērķiem Eiropā, Neatkarīgo valstu sadraudzības konfederācijas pilsētām un Tuvajiem Austrumiem.

“Air Serbia”

Serbijas karognesēja “Air Serbia” tika dibināta jau tālā 1927. gada jūnija zem nosaukuma “Aeroput”, vēlāk to sauca arī par “Jat Airways” līdz 2013. gadā tā tika pie pašreizējā nosaukuma. Šobrīd kompānijas rīcībā ir 23 lidaparāti ar kuriem tiek veikti lidojumi uz 42 galamērķiem. 51 procents uzņēmuma akciju pieder Serbijas valdībai, bet 49% “Etihad Airways”.

“Azerbaijan Airlines”

Šī Azerbaidžānas lielākā aviokompānija tika dibināta 1992. gada 7. aprīlī un tā ir bāzētā galvaspilsētā – Baku. Jau 1990. gadā Azerbaidžāna paziņoja, ka tā  izveidos savu lidsabiedrību, kas būs neatkarīga no Krievijas “Aeroflot”. Pēc dibināšanas tika rūpīgi strādāts pie attīstības. Drīz vien šī aviokompānija “izpleta spārnu” un sāka pievērsties starptautiskiem lidojumiem. Kompānijai ir nācies saskarties ar vairākiem pārbaudījumiem. Azerbaidžānā vairākums ir musulmaņi, šī fakta dēļ aviokompānija piedzīvoja pasažieru sarukumu periodā pēc 9/11 teroristu uzbrukumiem ASV 2011. gadā, tomēr tā spēja aizvien gūt peļņu. Kompānijas vēsturē ir atrodami vairāki gadījumi kad pieredzētas tehniskas problēmas vai kādas citas likstas. Tostarp, 2000. gada 18. augustā iekšzemes reisa lidojumu nolaupīja kāds pasažieris, apgalvojot, ka viņa rīcībā ir granāta un pudele ar uzliesmojošu šķidrumu. Viņš pieprasīja, lai lidmašīna maina virzienu uz Stambulu, Turcijā, jo viņš vēlējies apciemot kāda grupējuma politisko līderi. Šī sāga atrisinājās pateicoties tam, ka piloti pārliecināja uzbrucēju, ka nepieciešams nolaisties Gruzijā, lai uzpildītu degvielu. Īstenībā nolaišanās tika veikta Baku, kur uzbrucējs tika arī arestēts.

TAROM

TAROM ir saīsinājums no “Rumānijas Gaisa transports”. Šī ir lielākā un  vecākā Rumānijas aviokompānijas, kas vēl aizvien turpina savu darbību. TAROM dibināta 1954. gada 18. septembrī, tomēr saknes tai meklējamas jau 1920. Gadā, kad tika dibināta “Franču un rumāņu kompānija gaisa navigācijai“. Pēc Otrā pasaules kara un līdz pat Padomju Savienības sabrukumam aviokompānija bija spiesta iegādāties tikai PSRS ražotās lidmašīnas. Pēc neatkarības atgūšanas tā pievērsās jaunu modeļu iegādei no citām valstīm. Sākotnēji tika veikti iekšzemes reisi, bet tā strauji attīstījās un pāris gadus pēc dibināšanās darbojās jau gandrīz visās Eiropas valstīs. Savu pirmo transatlantisko lidojumu TAROM veica 1974. gadā uz Sidneju, Austrālijā. Pašlaik kompānija piedāvā lidojumus uz 50 dažādiem galamērķiem.

“Croatia Airlines”

Šī ir Horvātjas aviokompānija, kas tika dibināta 1989. gada 29. augustā kā “Zagal” jeb “Zagrebas Aviokompānija”. Savu pašreizējo nosaukumu aviokompānija ieguva neilgi pēc pirmajām demokrātiskajām vēlēšanām, kas notika 1990. gada jūlijā. Uzsākot savu darbību, aviokompānijas rīcībā bija tika viens lidaparāts. Pašlaik tās rīcībā ir 12 lidmašīnas ar kurām tiek veikti lidojumi uz 38 iekšējiem un starptautiskiem galamērķiem. Kopš 2004. gada aviokompānija ir “Star Alliance” biedre. 2018. gadā Horvātijas valdība nolēma, ka aviokompānijai ir  īpaša stratēģiska nozīme un tā arī tika iekļauta “Nacionālās reformas programmā 2018. gadam”,  ar mērķi veicināt tās attīstību un palielināt konkurētspēju.

“Pegas Fly”

Pegas Fly” ir Krievijas aviokompānija ar galveno mītni Krasnojarskā. Kompānija tika dibināta 1993. gada 15. jūnijā. Sākotnēji tā darbojās zem zīmola “Ikar” un veica kravu pārvadājumus ar helikopteriem kā arī bija atbildīga par mežu ugunsgrēku dzēšanu. 2013. gadā tā sāka izīrēt gaisa kuģus  un veikt čartera reisus Krievijas tūroperatoram “Pegas Touristik”.

“Luxair”

Luksemburgas aviokompānija, kas dibināta 1962. gadā uz kompānijas “Luxembourg Airlines” bāzes, kas pastāvēja kopš 1948. gada.  “Luxair” ir bāzēta Luksemburgas lidostā un tās rīcībā  ir 19 gaisa kuģi ar kuriem tiek veikti lidojumi uz 64 galamērķiem Eiropā, Ziemeļāfrikā un Tuvajos Austrumos, ik gadu vidēji pārvadājot 650 000 pasažierus. Kompānijas moto būtu tulkojams kā “Lido labā kompānijā”. Šī ir vienīgā Luksemburgas aviokompānija, kas piedāvā regulārus pasažieru pārvadājumus, kas nav čartera reisi. Kompānija ir nozīmīgs Luksemburgas ekonomikas spēlētājs un liels darba devējs (aptuveni 2 800 darbinieku). Aviokompānija ir daļa no “Luxair Group”, tās sastāvā ietilpst arī “LuxairTours”, “LuxairCARGO”, un “LuxairServices”.

“Adria Airways”

Adria Airways” ir Slovēnijas karognesējs pasaulē, kas pieder vācu uzņēmumiem. Tā ir arī lielākā aviokompānija šajā valstī, kuras aizsākumi meklējumi 1961. gadā. Iepriekš tas nosaukums bija “Inex-Adria Airways”. Pēc Slovēnijas neatkarības atgūšanas, 1991. gada 25. jūnijā, kādu laiku vēl tajā darbojās “Dienvidslāvijas Civilās aviācijas administrācija”, kas kompānijai liedza veikt lidojumus trīs mēnešu garumā, kas bija politiskā apspiešana. Neatkarības atgūšana lika kompānija veikt pilnīgu pārstrukturizēšanu. Šodien kompānijas flotes sastāvā ir 20 gaisa kuģi un tiek piedāvāti lidojumi uz 18 galamērķiem. 2016. gadā aviokompāniju no Slovēnijas valsts nopirka Vācijas kompānija “AA International Aviation Holding”, bet 2019. gadā vairākumu tās akciju iegādājas cita Vācijas kompānija – STBE. Kompānijai ir finansiālas problēmas, kaut 2018. gadā tās kapitāls tika papildināt par 4 miljoniem EUR un tiek plānots to papildināt vēl par 10 miljoniem EUR.

“Enter Air”

Salīdzinoši jauna Polijas aviokompānija,  kas dibināta 2009. gada 15. aprīlī un tās galvenā mītne atrodas Varšavā. Zemo cenu aviokompānija sadarbojas ar dažādiem Polijas tūroperatoriem un piedāvā dažādus brīvdienu  maršrutus un čārterreisus. Tās pirmais lidojums notika 2010. gada 25. aprīlī uz Tunisiju. Pašlaik tās rīcībā ir 26 gaisa kuģi, to vidējais vecums ir 16, 2 gadi.